tirsdag 22. januar 2013

Anna gjør ting hun ikke kan.. eller.. kan og kan fru Blom.

.. altså, dette året har jeg bestemt meg for å utfordre meg selv innenfor et av de områdene jeg er glad i bruke tiden min på, nemlig på kjøkkenet over grytene (og gjerne med noe godt i kokkeglasset, men akkurat den delen er jo litt vanskeligere nå som jeg også jobber fulltid som meieri). Og det er jo ikke akkurat noe nytt at jeg trives i det elementet, men travle hverdagsmiddager blir jo gjerne det man allerede kan lage i søvne, og etter en stund er det jo begrensa hvor spennende akkurat det blir å kokkelere.

Men nå har jeg altså bestemt meg for å prøve ut nye ting iom at jeg har litt tid til disposisjon disse dager, noe som ble forsterket etter å ha kjøpt "koke"boken Fotballfrues Dagbok for inspirasjon og motivasjon :) Man kan si hva man vil om bloggen hennes, men den kan vel på godt norsk kalles for min lille "guilty pleasure", og jeg koser meg med bilder og blogg, og ikke minst nye og spennende oppskrifter. Hun lager jo da mat basert på en LCHF-prinsipp, noe jeg ikke har ambisjoner om å gjøre, men det er jo gøy å kunne smelle sammen andre tilbehør enn den vanlige risen eller kokte poteten, og det har jeg sannelig prøvd meg på i det siste.
Tilfeldighetene skulle ha det slik at vi hadde flere runder med middagsgjester (les: forsøkskaniner hehehe), så jeg gikk på med stor iver og engasjement og snekret sammen blant annet følgende menyer:

1) Baconsurret indrefilet av svin, fylt med soltørkede tomater. Denne ble servert  med brokkoli- og blomkålpure, grønnsaksmuffins samt en pestorømmesaus. YUM.

3) Hasselnøttbakt laks med feta&mozzarellafylte bifftomater, smørstekte asparges og hollandaise saus. Dobbeltyum.

Gi lyd om noen har lyst til å prøve seg på noen av de så kan jeg shippe over oppskrift :)

I dag fikk jeg ånden over meg igjen og prøvde meg på kylling i kokos- og peanøttsaus! Servert med stekte brekkbønner, babymais og blomkål.. Hallelulja sier jeg bare, denne gikk rett inn som ny favoritt i huset :)
Oppskriften fant jeg i en LCHF kokebok jeg tilfeldigvis hadde liggende, og etter litt mikk-mekk og fri tolking av oppskriften endte jeg opp med dette:

(Til 2 personer) 
3 kyllingfileter
1 liten boks koksmelk
2 dl matfløte
5 store ss peanøttsmør
2 ts chilikrydder
1/2 dl sitronjuice (fra flaske)
3 knip maldonesalt
1 ss sweet soyasaus (tyktflytende)
1 ts sukker
smør til steking
1 ss kokos

Babymais
Brekkbønner
Blomkål

1) Skjær opp kyllingen i skiver, stek kyllingen i smør til alt er gjennomstekt og ta ut kyllingbitene. 
La hvile mens sausen lages. 
2) Ha i kokosmelk, fløte, peanøttsmør, og sitronjuice - rør om og la dette koke opp. Skru ned varmen og ha i chilipulver, soyasaus, kokos, sukker og salt, og la putre i ca 5 minutter, til sausen tykner. 
3) Ha oppi kyllingen, og la dette koke sammen i ca 10 minutter. 
4) I mellomtiden smørstekes grønnsakene i en panne til de er møre. 
5) Legg opp på tallerken og strø over kokos og evt. grovhakkede peanøtter.

Dagens øyeblikk: En stykk stolt hobbykokk klar til å innta siste kreative påfunn!
bilde.JPG
ENJOY :)

Hvis noen har noen hete tips på ting og tang jeg bør prøve meg fremover så gi lyd- alltid gøy med nye impulser og ideer. Ha en kna(s)kende god aften!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar