tirsdag 25. september 2012

MmMmMuffins!

Mange har anbefalt meg å fylle fryseren med litt bakverk før lillesnuppa kommer, slik at jeg lett kan ta opp noe å mumse på når vi får barselbesøk de neste månedene. Som sagt så gjort, og siste tilskuddet til fryseren ble utrolig digge Bananmuffins! 
*
Ideen fikk jeg etter å selv ha vært på barselbesøk hos skjønne Thea, som disket opp med en herlig lunsj (hjemmelaget tunfisksalat, jordbærsyltetøy og brød for å nevne noe), samt deilige bananmuffins med hvit sjokolade.. Yum. Når tilfeldighetene hadde det slik at jeg selv hadde noen bananer liggende i kjøleskapet som har hatt sin storhetstid og dermed perfekt modnet for å bake med. Myke og fine, med masse god smak! (Jeg liker selv ganske så grønne bananer, så når de blir småbrune blir de ofte liggende.. og liggende.. og liggende.... Muffins = en perfekt måte å benytte seg av de på!). De smakte så godt at tre (!) stykk på mystisk vis har endt opp i munnen min, så denne oppskriften må jo bare deles!
√  150 gr smør/margarin
√  2 dl sukker
√  4 egg
√  3 modne bananer
√  1 ss sitronsaft
√  4 dl. hvetemel
√  2 ts bakepulver

Valgfritt: 
√  Grovhakket mørk/hvit sjokolade 
√   Hakkede valnøtter (passer supert med banansmaken, og gir god tekstur!) 

 Fremgangsmåte: 
- Rør smør og sukker sammen, hvitt og lett 
- Rør inn eggene, ett og ett 
- Mos bananene og tilsett sitrondråper - ha oppi blandingen 
- Sikt i mel/bakepulver 
- Tilsett evt. sjokoladebiter/valnøtter 
- Fyll muffinsformer 3/4 fulle 
- Stek på varmluft, 200 grader i ca. 15 min 

Og bonus er jo den deilige bakelukta som brer seg i huset.. 
#Høstkospåhøytnivå :)

ENJOY!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar